|
Vezměte
pohádku,
udělejte z ní
básničku,
napište písničku,
vymyslete hru,
vytvořte pracovní
list,
vyberte klíčová
slova a využijte obrázky,
najděte problém a
poraďte, jak ho vyřešit,
nabídněte chvilky
pro zamyšlení nad tématem,
přidejte pohyb…
… a máte pohádkový projekt!
Téma známé pohádky
se dá využít k práci s dětmi ve všech vzdělávacích oblastech.
Děti mohou najít
prostor v každé výukové oblasti, jako je např. práce se slovní zásobou
a rozvoj řeči, matematika a logické uvažování, příroda a svět okolo nás,
výtvarné a pracovní činnosti, hudba a zpěv a pohyb.
V jazykové části se zaměřujeme na
práci s klíčovými slovy z pohádky, jejich výslovnost, poslech a
porozumění textu, řečové a komunikační dovednosti; později také zvládnutí
čtení a psaní od slov k souvislým textům. Práce s říkadly a
básničkami upevňuje vnímání rytmu jazyka, výslovnosti a intonaci.
Matematické aktivity a hry nabízí pochopení množství, počtu, operací, rozvoj
logického myšlení a úsudku; vše na bázi pohádkového příběhu.
Svět okolo nás nám
nabízí možnosti rozpoznávání a posuzování vlastností věcí, jevů a světa
lidí, umožňuje vcítit se do situace, a dokonce nenásilně nabízí modely
správného chování.
V hudebních a pohybových aktivitách
najdeme nové, neotřelé písničky (s karaoke pro zazpívání!), aktivity pro
osvojení textu písniček, řadu originálních pohybových her a námětů pro
pohybové chvilky.
Děti by měly vnímat
svět okolo sebe všemi smysly, a proto je ve složce výtvarných a pracovních aktivit věnována pozornost nabídce
obrázků k vybarvení, stříhání, doplňovacích úkolů, rozvoji jemné
motoriky, pravo-levé orientaci, také nápadů pro
pracovní činnosti, jako např. vytvoření scény pro loutkové divadlo, výroba
loutek, masek apod.
Velký důraz je
kladen na aktivity vhodné pro děti s
poruchami učení, zvláště dyslektiky,
materiál našel odezvu i u dětí s poruchou autistického spektra.
Vidím, slyším, dělám - učím se! je moje heslo.
Proto
v každém materiálu najdete obrázkové karty, kartičkové
a stolní hry, pracovní listy s nejrůznějšími úkoly, říkadla a básničky
k obsahu pohádky, písničky s karaoke, poslechová cvičení, nápady
k rozvoji poslechu, soustředění, procvičení, výslovnosti, nácviku,
opakování, naučení…
V každém
projektu je okolo 80 - 150 souborů s 200 - 300 variantami aktivit, a také
další složka s obecnými materiály. Obrázkové soubory a pracovní listy
se tisknou, soubory mp3 se dají poslechnout v počítači.
Součástí každé složky je podrobný návod, jak soubory
použít!
Děti by se měly
učit postupně, od nejjednodušších poznatků a dovedností k těm
složitějším. Proto se k pohádce často vracíme, zopakujeme to, co jsme
se naučili a přidáme nové, o kousek pokročilejší aktivity. Dá se říci, že
pohádka roste s dětmi od 2 let
(práce se slovíčky, vytleskávání říkadel, poslech) až do 12 let (složitější úkoly nebo například čtení a psaní v
cizím jazyce).
Pohádkový projekt
získal cenu vydavatelství Pearson ELT
za nejlepší učitelskou inovaci (v kategorii lidové hlasování).
V této soutěži hlasovali hlavně učitelé, kteří pohádky znají a pracují
s nimi.
Pohádkový projekt
byl představen na mnoha konferencích po celé Evropě, prezentovala jsem jej
dokonce na světové webové konferenci asociace učitelů angličtiny IATEFL YLT SIG , na webináři portálu RVP,
v rozhlase,
o technice dokonce vyšla kniha v Portál.
Aktivitami z projektu se zabývá FB stránky Pohádka nás naučí nebo Story-Based
learning .
Ve zpětné vazbě
učitelé často uvádějí: dětem se pohádky líbí pro širokou škálu a
rozmanitost aktivit, pro živé, veselé písničky, které jinde nenajdete,
příjemné a líbivé obrázky, nápadité hry.
Pokud vás projekt
zaujal a chcete si některou sadu zakoupit, navštivte e-shop.
V případě
dotazů nebo připomínek, napište na sylviad(at)atlas.cz.
Jestliže se vám
aktivity líbí, dejte o nich vědět známým, kolegům a ostatním učitelům (FB, twitter).
A nezapomeňte, pracujeme na dalších projektech pro vás.
|
|