|
Vezměte
pohádku,
udělejte z ní
básničku,
napište písničku,
vymyslete hru,
vytvořte pracovní
list,
vyberte klíčová slova
a využijte obrázky,
najděte problém a
poraďte, jak ho vyřešit,
nabídněte chvilky
pro zamyšlení nad tématem,
přidejte pohyb…
… a máte pohádkový projekt!
Téma známé pohádky
se dá využít k práci s dětmi ve všech vzdělávacích oblastech.
Děti mohou najít
prostor v každé výukové oblasti, jako je např. práce se slovní zásobou
a rozvoj řeči, matematika a logické uvažování, příroda a svět okolo nás,
výtvarné a pracovní činnosti, hudba a zpěv a pohyb.
V jazykové části se zaměřujeme na
práci s klíčovýni slovy z pohádky,
jejich výslovnost, poslech a porozumění textu, řečové a komunikační
dovednosti, později také zvládnutí čtení a psaní od slov k souvislým
textům. Práce s říkadly a básničkami upevňuje vnímání rytmu jazyka,
výslovnost a intonace.
Matematické aktivity a hry nabízí pochopení množství, počtu, operací, rozvoj
logického myšlení a úsudku, vše na bázi pohádkového příběhu.
Svět okolo nás nám
nabízí možnosti vnímání, posuzování vlastností věcí, jevů a světa lidí,
umožňuje vcítit se do situace a dokonce nenásilně nabízí modely správného
chování.
V hudebních a pohybových aktivitách
najdeme nové, neotřelé písničky (s karaoke pro zazpívání!), aktivity pro
osvojení textu písniček, škálu pohybových her a námětů pro pohybové
chvilky.
Děti by měly
vnímat svět okolo sebe všemi smysly, a proto je ve složce výtvarných a pracovních aktivit
věnována pozornost nabídce obrázků k vybarvení, stříhání, doplňovacích
úkolů, rozvoji jemné motoriky, pravo-levé
orientaci, také nápadů pro pracovní činnosti, jako např. vytvoření scény
pro loutkové divadlo, výroba loutek, masek apod.
Velký důraz je
kladen na aktivity vhodné pro děti s
poruchami učení, zvláště dyslektiky,
materiál našel odezvu i u dětí s poruchou autistického spektra.
Vidím, slyším, dělám - učím se! je moje heslo.
Proto
v každém materiálu najdete obrázkové karty, kartičkové
a stolní hry, pracovní listy s nejrůznějšími úkoly, říkadla a básničky
k obsahu pohádky, písničky s karaoke, poslechová cvičení, nápady
k rozvoji poslechu, soustředění, procvičení, výslovnosti, nácviku,
opakování, naučení…
V každém
projektu je okolo 80 - 150 souborů s 200 - 300 variantami aktivit, a také
další složka s obecnými materiály. Obrázky a hry se tisknou, soubory
mp3 se dají poslechnout v počítači.
Součástí každé složky je podrobný návod, jak soubory
použít!
Děti by se měly
učit postupně, od nejjednodušších poznatků a dovedností k těm
složitějším. Proto se k pohádce často vracíme, zopakujeme to, co jsme
se naučili a přidáme nové, o kousek pokročilejší aktivity. Dá se říci, že
pohádka roste s dětmi od 2 let
(práce se slovíčky, vytleskávání říkadel, poslech) až do 12 let (složitější úkoly, nebo například čtení a psaní v
cizím jazyce).
Pohádkový projekt
získal cenu vydavatelství Pearson ELT
za nejlepší učitelskou inovaci (v kategorii lidové hlasování).
V této soutěži hlasovali hlavně učitelé, kteří pohádky znají a pracují
s nimi.
Pohádkový projekt
jsem představila na mnoha konferencích po celé Evropě, prezentovala jsem
jej dokonce na světové webové konferenci asociace učitelů angličtiny IATEFL YLT SIG (poslechněte si v angličtině), na webináři portálu RVP,
v rozhlase,
o technice dokonce vyšla kniha v Portál.
Ve zpětné vazbě
učitelé často uvádějí: dětem se pohádky líbí pro širokou škálu a
rozmanitost aktivit, pro živé, veselé písničky, příjemné a líbivé obrázky.
Pokud si chcete
některou zakoupit, vyberte si v e-shopu.
Pokud se vám něco
nebude zdát, uvidíte překlep nebo vás napadne lepší varianta, napište mi na
sylviad@atlas.cz.
Jestliže se vám aktivity líbí, dejte o nich vědět známým a kolegům (fb, twitter).
A vracejte se pro
další, chystají se nové!
|
|